2016. január 31., vasárnap

Marokkó, 9+1. nap (jan. 27, szerda), 2569 km, Budapest

+1 nap, de a km mar nem valtozott. Ennek a turanak 2569 km a vege. Es lenyegeben 9 nap volt, de volt egy 0. nap amikor Malagaba repultunk, es van a mai +1, amikor haza.

Jo faradtan keltem fel, par orat aludtam csak. Eleve keson erkeztunk meg a defekt javitas miatt, majd meg tartottunk egy kis zaro bulit is. Denes hozott a turara par liter bort, aminek a nagy reszet nem vittuk magunkkal, ott hagytuk a malagai hotelban. Ami meg meg volt :) Es amugy is kisse kimerult vagyok egy ilyen ut utan. Amivel nincs semmi problema, ezert jottem. Ez egyutt a bulival es a nem alvassal, szoval ezert vagyok faradt. Most epp a repulon blogolok, este 8 ora van, most szalltunk fel, Parizsbol tartunk Budapestre. De nezzuk akkor reggeltol.

A repteri transzfer 8-ra jott. Malagabol eloszor Parizsba repultunk. Nem mindenki, csak negyen: Zoli, Denes, Feri es en. A tobbiek Romaba mentek, es csak holnap mennek haza. Mi mar ma otthon leszunk.
Szoval Parizsban volt nagyjabol 7 ora tranzit idonk. Ez sok, mar otthon is beszeltuk, hogy ezt ki kell hasznalni. En jo helyztben vagyok, mert eloszor jarok Franciaorszagban, igy barmi jo. A tobbiek mar jartak Parizsban, van aki tobbszor is. Opcio volt meg egy kozeli kastely is, de a dontes Parizsra esett. Autot bereltunk, ami berlessel tankolassal, autopalya dijakkal es parkolassal 100 euroba kerult. A busz fejenkent 36 euroert vitt volna be es vissza. Mert hogy Parizstol olyan 90 km-re van ez a repter. Innen 1 ora 20 perc volt az ut be, es kicsit hosszabb, 1 ora 40 perc vissza. Volt netto 2,5-3 orank Parizsra. Ez nem sok, csak epp arra volt eleg, hogy megallapitsam, ide el kell jonnom egyszer egy hosszu hetvegere.
Ebbe az idobe a Diadaliv, az Eiffel torony es a Notre-Dame gyors meglatogatasa fert bele. Ugy, hogy sem a Diadalivre sem az Eiffel toronyba nem mentunk fel. A Notre-Dame-ot viszont megneztuk belulrol is.
Jo volt ez igy, hiba lett volna ezen a kis repteren tolteni ennyi idot. Az epuletek alapjan regen katonai repter lehetett. Pedig en nehezen indultam el, a Malaga-Parizs jaraton nem tudtam aludni, egyfolytaban lebolintott a fejem. Ugy ereztem, hogy semmi masra nem vagyok kepes, csak leulni a tranzitban egy szekbe es aludni. De amint kinyitottak a repulo aljtajat, bejott a friss levego es feleledtem. Jo dontes volt bemenni!

Az ido is teljesen jo volt, olyan 13-14 fok, es felhos eg. Parizsban a tortentek utan mindenhol katonak allnak, geppisztollyal. A repteren is, a Diadalivnel, az Eiffel toronynal es a Notre-Dame-nal is. Meg nyilvan mindenhol mashol is a varosban.

Amikor visszefele mentunk az autoval, akkor az uton mar esett az eso. Es a repteren is, esoben szalltunk fel. De ez mar pont nem szamit. Budapesten pedig kodben szalltunk le. Megerkeztunk.

Alljon itt az osszefoglalo is:
Ez a tura valami brutalisan jo volt! Igazi feltoltodes volt! Eddig nalam a Fekete-tenger kerules volt a merce, es azota ez az elso ami hozza azt a szintet. Maskepp, de hatalmasat utott. Nem lebecsulve ezzel a tobbi utat, mert mindegyik jo volt, de ez kimagasloan jo volt!
Tobb szempontbol is kulonleges volt az ut. Ez volt az elso, hogy telbol a nyarba mentem motorozni. Ez volt az elso, amikor nem otthonrol indultam, es most voltam eloszor Afrikaban. Huuu, allat volt! Gyonyoru, es meg inkabb erdekes helyeken jartunk. Del-Marokko fogott meg igazan. Es az ido is pazar volt.
Hozzateszem Afrikaba epp csak belekostoltunk. Ez "csak" eszak es "csak" Marokko volt. Milyen lehet az igazi fekete-Afrika?

Meg par dolog, amelyekrol azt hiszem nem nagyon irtam, es meg az eszembe jutott:
Marokkoban csak alig par helyen lehet alkoholt venni. Hivatalosan. Mert volt koztulunk aki megkerdezte a boltban ahol latszolag nem volt, de behivtak hatra, es ami a titkos raktarban fogadott...
A teli oltozetuk a videki ferfiaknak az ilyen vastag anyagu, jellemzoen barna szinu, bokaig ero egybe ruha. Aminek hegyes csuklyaja van. Tisztara mint a StarWars-ban. Mondom mindezt ugy, hogy eszem agaban sincs megbantani vagy kifigurazni ezeket az embereket, sot! Nagyon baratsagosak, kozvetlenek es kedvesek.
Nagyon sok szamar van, de ezt talan irtam, es a kepeken is rajta voltak. A deli reszeken kulonosen, es a piacokon.
Nagy varosokban szokszor lattam olyat, hogy megy 3 rendfenntarto: kozepen egy fekete ruhaban levo rendor, mellette ket oldalrol egy-egy katona, geppisztollyal. A felallas mindig ugyan ez volt, Fes-ben, Marrakech-ben, Casablanca-ban es Rabat-ban is. Kicsit egyebkent rendor allam erzesem volt, sok a rendor es a katona a varosokban es nagyon sok az ellenorzo pont. De egyen sem kellett megallnunk.
Es a rendorautokon a megkulonbozteto fenyjelzes nem kek-piros, hanem zold-piros. Az autok festese is zoldes.
Marokkoban kiralysag van, a kiraly kepe szinte mindenhol lathato. Etteremben, hotelben, kavezoban, gyakorlatilag mindenhol.
A nagy taxik azok oreg 123-as Mercik. Szinte kivetel nelkul.
Az utak minosege meglepoen jo, mar-mar azt mondanam, hogy jobb, mint itthon.
A gyumolcsok ize pedig ossze sem hasonlithato azzal ami itthon van. Ekez a narancsok, mandarinok nem a hajon es a kontenerben ertek meg.

Ez volt a Marokko tura, az osszes utam kozul az egyik legjobb! Mindenkinek kikoszonom a tarsasagot, es kulon koszonom a szervezest es a turavezetest Zolinak, Zsoltinak, Nomadbiker Zolinak es Ziminek. Ok sokat tettek bele, hogy ez az ut ekkorat usson.

A tura osszpontszama mi mas lehetne, mint 10!!!

2016. január 30., szombat

Marokkó, 9. nap (jan. 26, kedd), 2569 km, Malaga

Ismet egy rendes reggeli. Zoldseg, gyumolcs, oliva bogyo, felvagott, sajt, turo szeru valami, lekvarok, aszalt gyumolcsok, tobb fele kenyer, es voltak az edes peksutik is, es a palacsinta szeru valami is, ami szinten kedvenc lett. Gyumolcsle, tea, kave. Ez igy oke. A hatodik emeleten volt az etterem, meg egy kis kilatas is volt.

Lementunk a motorokhoz. Egy or egesz ejszaka ott volt mellettuk. Osszedobdunk neki egy kis penzt. Maradek dirhamokat, euro ermeket kapott.
A motorok vizesek voltak, es meg csepergett az eso. Na ezt nem gondoltam volna, de allitolag az idovel nagy szerencsenk volt. Allitolag siman ki lehetett volna fogni egy het esot is. Ehhez kepest atom jo idonk volt. Reggelente hideg volt, de nap kozben jellemzoen szikrazo napsutes es meleg.
Amikor elindultunk, akkor mar nem esett. Az ut is felszarado felben volt. Jo nagy dugo volt a varosban, de azert elertuk az autopalyat. A dontes palyazas lett, hogy biztosra menjunk, el kell erni a kompot. Meg a palya elott elneztem balra, atomfelho az egen. Ebbol esett az eso. De jo, hogy pont elkeruljuk, gondoltam. Es akkor rafordultunk az autopalyara. Balra. Mentunk par km-t, es mar alltunk is meg felvenni az esoruhat. Hu ezt mennyire utalom. Ha valamit utalok a motorozasban, hat az az esoben motorozas. Megkaptuk ezt is, de szerencsere nem volt veszes. 10-15 km utan derulni kezdett az eg, elallt az eso. Esoruha le, ennyi belefert. Kicsit meg hideg volt, de kis ido utan kisutott a nap is, onnantol minden rendben.
150 km utan lejottunk a palyarol. Kiveve Nomadbiker Zolit es Zimit, ok mentek tovabb palyan. Mi ramentunk a tengerparti utra. Ez nagyon jo dontes volt. Jo idoben voltunk, a palya amugy is dog unalom. Ez pedig szep volt es kanyargos. Lementunk az ocean partjara is. Csak megerintettem kicsit az Atlanti-oceant :) Itt Zsolti ugy ment a vizes homokban a KTM-el, hogy en csak pislogtam. Ahol en esek-kelek, ott o ugy megy mint egy orult. Pofatlanul jol megy a homokban. En csak epp bemereszkedtem a homokos resz elejere. Nekem ez sem volt egyszeru. Karcsi nyomott egy fekvotamaszt is.

Tankoltunk meg egyet, de csak annyit, hogy Malagaig eleg legyen. A maradek dirhamokbol pedig beultunk egy utszeli kajalos helyre. Parazson sutottek a hust es a paradicsomot. En kertem egy csirkeset, sult paradicsommal es kenyerrel. Akkora adag volt, hogy a veget csak becsuletbol ettem meg. Szerintem egy teljes csirkemell volt megsutve. Nagyon finom volt, jo volt a fuszerezese, kellemesen fustos is volt, es kiados. Termeszetesen volt hozza tea is.

Tanger innen mar kozel volt, idoben megerkeztunk, a komp elvileg 16:00-kor indul. Zoliek meg sehol. Aztan kiderult, ok, elmentek egy korabbi komppal.
A kileptetes gyorsan ment. Akar csak befele, le a kalappal!
Ja, jut eszembe, tegnap irtak az oroszok. Megkoszontek az informaciokat, es kivettek a motoromat az eljarasbol. Persze ez az e-mail is cirill betukkel volt, ugy kellett bemasolnom a Google forditoba. Na de legalabb onnan is ki van leptetve a motorom.
Itt a kileptetes resze volt az is, hogy a jarmuveket megrontgenezik. Egy hosszu placcra kellett allni a motorokkal es autokkal, amennyi elfert. Majd egy kisteherauto vegig tolatott mellettuk, amin volt egy nagy forditott U-alaku szerkezet. Ezt vegig tolta az egesz soron.

Amikor elindultunk, akkor lattam, hogy Zolinak lapos a hatso kereke. A gumin talaltunk egy vagast. Felfujtak, fujtak bele defekt sprayt is, de csak ereszt. Erdekes lesz vele a hatralevo ~140 km. Mert hogy a komp majdnem 2 ora kesessel indult csak el, es most itt blogolok a komppon. Elhagytuk a partot, viszlat Afrika.

Az +1 ora idoeltolodassal egyutt fel 9-kor ertunk Algeciras-ba. Elindultunk Malaga fele. A tav nagyjabol 140 km, sotetben. De gyorsforgalmi ut van vegig. Kb. 80 km volt meg hatra, amikor Zolinak teljesen feladta a hatso gumija. Hiaba pumpaltuk, folyamatosan eresztett. A rossz hir, hogy ez egy pontosan olyan kinai gyartasu Metzeler Tourance, mint ami az en motoromon is van. Lehet az utolso...
Megalltunk egy parkoloban. Probaltak behuzo szalat huzni bele, nem segitett. Vegul az a dontes szuletett, hogy belsot eszunk bele. 17-es a kerek, es Zsoltinak van 18-as belsoje. Kerek ki, belso be. Persze ez nem ment ilyen gyorsan. Az egyik BMW oldalsztenderevel nyomtuk le a gumit a peremrol, nem volt egyszeru. Kozben valaki rank hivta a rendorseget, gondolom gyanus alakokat lattak a parkoloban. De a rendorok jo arcok voltak, elmondtam mi tortent, hogy epp keszen vagyunk, ok pedig jo utat kivantak.

11 utan erkeztunk meg a szallasra. Nomadbiker Zoli es Zimi mar itt voltak. Mivel Pisti csak ket nap mulva erkezik meg a motorokert, annyit tudtunk tenni, hogy az itt maradt utanfutora feltettunk 5 motort.

Jo nap volt. Esosen indult, de vegul sokat javult. 7 pont.

2016. január 29., péntek

Marokkó, 8. nap (jan. 25, hetfo), 2125 km, Rabat

A reggeli pont ugyan az volt, mint tegnap. Most konzerv majkremmel turboztuk fel. Azert az eleg rosszul hangzik, hogy egy reggeli minosegehez egy konzerv majkrem hozzad...
Ma ket csapatra osztodtunk: az egyik akik bemennek Casablanca-ba megnezni a mecsetet, es a masik, akik egyenesen Rabat-ba mennek a kovetkezo szallasra. En a casablancai csapatban voltam, itt volt meg Zoli, Nomadbiker Zoli es Denes. Casablanca-ban allitolag nincs nagyon mas, csak a mecset, es iszonyat szivas bejutni, akkora a forgalom. Engem ez nem tantoritott el.

Rendesen beoltoztem, mert reggel azert meg hideg van. Es ahogy haladtunk a varosbol kifele, ugy ereztem, hogy tullottem a celon. Melegem volt. Ami egybol megvaltozott, amint kieertunk. Akkor meg pont jo volt. Mekkora kiraly vagyok :) Nem fenyezem itt magam, de ezt le kellett irnom, akinek kell, az erti :)

Egy jo darabon egyutt ment a ket csapat, majd mi negyen levaltunk.Denessel osszekapcsoltuk az Interphone-okat, igy tudtunk beszelgetni az uton. Jo, hogy ez ket nappal a tura vege elott jutott eszunkbe...

Az ut egeszen nyugis volt. Voltak autok, de nem volt veszesen nagy forgalom. Erzodik az is, hogy haladunk eszak fele, egyre zoldebb a taj, a fold is kezd atmenni sotetbe es egyre tobb helyen muvelik.

Kezdtuk megkozeliteni Casablanca-t. A forgalom egyre erosodott, a varosba beerve pedig kaotikussa valt. Rengeteg auto, dugo, dudalnak mint az orultek, mennek ossze-vissza. De erdekes modon a folyamatos dudalasban valahogy nincs agresszio. Olyat nem latni, hogy dudal mint az allat, voros a feje es kozben anyazik. Nalunk ez a jellemzobb. Itt a dudalas kommunikacio.

A mecset gyorsan meg lett. Mielott odasetaltunk a parkolobol, beultunk egy teara. Nagyon jo ez a tea. 13:40 volt, amikor a mecstnel voltunk. Fix idopontokban engednek be, es 2-kor van az utolso. Az idozites idealis! A belepo 120 dirham (~3600 Ft), es vezetett. Igy eleg sok informaciot megtudtunk: francia volt a tervezoje, aki Marokkoban tanult epiteazetet, 6 evig epitettek, minden anyag marokkoi kiveve a csillarokat amelyek Velencebol szarmazik, 25 ezer ember fer el, 5 ezer no az emelvenyen, 20 ezer ferfi lent, 80 ezren pedig kint a mecset elotti teren. Hatalmas epulet. Mas mint a torok mecsetek, nincs mindenhol szonyeg, sok a marvany, es kinyithato a teteje. Az epulet kozvetlenul a tengerparton van, hatalmas ter van elotte, es egy magas tornya van. Nagyon szep, kar lett volna kihagyni.

Innen meg kb. 100 km volt Rabat, ahol a mai, utolso szallasunk van. Illetve nem az utolso, mert egyet meg alszunk Malaga-ban.

A mai ut annyira mar nem volt izgalmas. Nincsenek hegyek, maximum dombok, cserebe hosszu egyenesek azok vannak. Es forgalom. Rabatban is nagyon eros a forgalom. A szalloda 4 csillagos, kozel a Medina-hoz. A 4 csillagot itteni mercevel kell nezni, egyaltalan nem puccos. 400 dirhamert, azaz kb. 40 euro. Ennyiert nincs 4 csillagos szalloda Magyarorszagon sem. Es messze nem is 4 csillagos, nem lepukkant, de olyan, hogy a kadba csak papucsban mertem beallni, mert nem valami tiszta.

Az orszag egyebkent nem olcso. Nem draga, de nem is olcso. A szallasok olyan 280-400 dirham kozott voltak (8400-12000 Ft). Kiveve az elsot, ami 175 dirham volt ha jol emlekszem. Ezert az arert van amikor van vacsora is. Ebben a maiban mondjuk pont nincs. Es a elsoben sem volt. A benzin olyan 9,1-9,5 dirham (270-285 Ft), kicsvel olcsobb csak mint otthon. Egy vacsora amiben leves es desszert is van, az olyan 100-120 dirham (3000-3600 Ft), nem egy hotel ettermeben persze. A Medinaban mas, mindjart az is jon :)
Bementunk az ovarosba, mar sotet volt. Varfallal van korulveve, es belul hatalmas az elet. Hasolnit a Marrakech-i piachoz. De nem olyan eroszakosak, itt nem tukmalnak folyamatosan mindennel, hogy vegyed meg, gyere be. De nem is nagyon latni turistat. Arulnak ugyan ugy mindent, ruhakat, cipot, kendot, szonyeget, gyumolcsot, halat, hust, mindenfele targyakat. A husok erdekesek, ott vannak kiteve a pultra hutes nelkul. Oke, hogy nincs 40 fok, de 25 azert van.
Beultunk enni egy helyre. Na ez nem, hogy engedelyt nem kapott volna az ANTSZ-tol, de ezt ledozeroltatta volna, a helyet beszantatta volna soval, a tulajt pedig lecsukatta volna. A fenti reszen ultunk le. Volt ott egy huto. Abbol kerult elo a vegyes salata, es egy zacskolbol a hus is. Amit kezzel pakolak egy masik zacskoba, es vittek le megsutni. Remelem jol megsutottek! A hely nem volt kulonosebben tiszta sem. Es egyebkent mindent osszefogdosnak kezzel. Kezzel teszi a tanyerra az etelt, megfogjak a villat annal a vegenel amit az ember a szajaba tesz. Ha ettol nem lesz hasmenesunk, akkor semmitol. Hozzateszem amit hoztak, az brutal finom volt! Vegyes husos tal, rizzsel, zoldseggel, krumplival. Rendesen belakmaroztunk, alig tudtam felallni az asztaltol. 42 dirham.
Setaltunk meg kicsit a forgatagban, aztan visszajottunk a szallasra. Megcsinaltuk a recepcion a becsekkolast es kinyomtattuk a beszallokartyakat holnap utanra. A haza uttal viszont lehet, hogy lesz egy kis kavarodas, legalabbis a motorokeval. Pisti ugyanis lerobbant az autoval Marseille mellett. Most ugy nez ki, hogy nem fog odaerni holnap estere Malagaba, amikor a motorokat fel kellene ra pakolni. Meglatjuk mi lesz.
Jo volt a nap, de a deli resz utan mar mas a merce. Marokkonak az a szivmelengeto resze. Ez igy 7 pont.